Zaterdag 11 oktober 2014 klonk overal in de Amersfoortse binnenstad de muziek van Johann Sebastian Bach. Tijdens deze eerste Bachdag Amersfoort gaven gerenommeerde musici tientallen concerten in de historische binnenstad.

Rien Donkersloot, hoofdorganist van de Sint-Joriskerk en tevens bestuurslid van de Bachdag Amersfoort, speelde 's ochtends in het openingsconcert werken van de ‘Italiaanse Bach’. Tijdens het slotconcert voerde 's avonds hij o.a. de Passacaglia van J.S. Bach uitvoeren. Jan Jansen speelde 's middags Leipziger Orgelchoräle en Herman van Vliet speelde in de Oud-Katholieke Kerk werken waaruit de invloed van Bach op de Romantische orgelschool bleek.

Pianisten Willem Brons en Daniël van der Hoeven, cellist Joris van den Berg, sopraan Marjon Strijk, violiste Lonneke van Straalen, gitarist Stefan Gerritsen, het St. Joris Kamerkoor, het Nieuw Bach Ensemble – het is maar een greep uit de lange lijst musici die hun opwachting maakten. De meesten zijn afkomstig uit Amersfoort of hebben een band met de stad. Ze concerteren in de vele kerken en kapellen die de middeleeuwse stad rijk is: de Sint-Joriskerk, de Aegtenkapel, de St. Franciscus Xaveriuskerk, de Lutherse Kerk, de Oud-Katholieke kerk, de Ichtuskerk, Johanneskerk, etc. Hier en daar werd een uitstapje gemaakt naar muziek waarvoor Bach de inspiratie leverde: zo verzorgde de vermaarde jazz-musicus Bert van den Brink een optreden, evenals het klezmertrio C3. Verder waren er lezingen, een stadswandeling (‘Amersfoort in de tijd van Bach’) en voer een Bach-boot met een accordeoniste door de grachten.

Alle concerten waren gratis toegankelijk, met uitzondering van het programma in de Sint-Joriskerk. Tussen 10.30 uur en 22.30 uur werden in die kerk diverse concerten gegeven, inclusief het slotconcert, waaraan medewerking werd verleend door hoofdorganist Rien Donkersloot, het Nieuw Bach Ensemble onder leiding van Krijn Koetsveld en het St. Joris Kamerkoor onder leiding van Bas Ramselaar. De bijdrage van het St. Joris Kamerkoor tijdens dat slotconcert:

Knut Nystedt - Immortal Bach

Max Reger     - uit: Acht geistlichte Gesänge, opus 138:

5 Kreuzfahrerlied

6 Das Agnus Dei